Suntem la finele activităților planificate și realizate în cadrul Proiectului Tempus QUAEM, moment oportun pentru inițierea elaborării unui bilanț al rezultatelor obținute și impactului acestora asupra sistemului de învățământ din Republica Moldova.

Proiectul a fost conceput pornind de la o analiză minuțioasă a situației existente în învățământul superior din R. Moldova, în special a dimensiunii de asigurare a calității studiilor, având la bază experiența și practicile bune ale instituțiilor de învățământ și Agențiilor de asigurare a calității din statele UE. Obiectivele stabilite au avut un caracter ambițios și vizau eficientizarea structurilor existente de asigurare a calității din cadrul instituțiilor de învățământ superior partenere, fortificarea capacităților structurilor instituționale de asigurare a calității și asigurarea funcționalității durabile ale acestora, suport acordat entităților statale din Republica Moldova în dezvoltarea propriului sistem de asigurare a calității la toate nivelurile și, ca o finalitate logică, evaluarea externă a 4 programe de studii, care s-a desfășurat în conformitate cu standardele de acreditare ESG.

Institutul Național de Standardizare (INS), în colaborare cu Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățămîntul Profesional (ANACIP), organizează un concurs pentru studenți și elevi cu tematica Bune practici privind implementarea standardelor,  astfel încât reprezentanții mediului academic, precum și alte părți interesate, vor veni cu idei inovatoare, obținute în urma unei cercetări/studiu de caz/analize, în care să demonstreze beneficiile obținute în urma implementării standardelor.

Pe data de 24 februarie, ANACIP a fost prezent la ședința Consiliului Rectorilor, în cadrul căreia a fost abordate mai multe subiecte importante, printre care: Metodologia de evaluare externă a calităţii și acreditării programelor de studii și a instituțiilor de învățământ, proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului cu privire la conferirea titlurilor științifico-didactice în învățământul superior și proiectul Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Regulamentului cu privire la plasarea în câmpul muncii a absolvenților instituțiilor de învățământ superior și profesional tehnic postsecundar și postsecundar nonterțiar de stat.

Astăzi, 11 februarie 2016, Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional (ANACIP) a participat la Forumul Internațional "Consolidarea triunghiului cunoașterii în Republica Moldova: Pași spre Integrarea Europeană prin Educație-Cercetare-Inovație" - TRIANGLE 2016, găzduit de către Academia de Studii Economice din Moldova. În cadrul unei prezentări pe tema “Asigurarea calității în învățământul profesional”, Andrei Chiciuc, președintele ANACIP, a vorbit despre standardele, criteriile și indicatorii de performanţă pentru evaluarea externă a instituțiilor de învățământ superior. Atât în raport, cât și pe parcursul discuțiilor ce au urmat, un accent deosebit s-a atras asupra indicatorilor de performanță utilizați în evaluarea activităților de cercetare științifică desfășurate în cadrul instituțiilor de învățământ superior, în special indicatorii ce evaluează gradul de valorificare a rezultatelor activităților de cercetare științifică și inovare.

În scopul realizării obiectivelor sale statutare, pe parcursul celor patru luni de activitate efectivă, Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional (ANACIP) a depus eforturi sporite în vederea inițierii, dezvoltării și promovării culturii calității în învățământ, evaluării programelor de studii și a capacităților instituționale ale furnizorilor de servicii educaționale, în acest scop aplicând standardele și liniile directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al învățământului superior, și promovând profesionalismul și competitivitatea în învățământul de toate nivelurile.

The external evaluation of higher education (HE) programs seeks to ensure the continuous improvement of the quality in university education and certifies the fact that the results and performance in teaching and research standards assumed by the educational institution corresponds to the intended standards. In the absence of a national quality assurance agency, a great number of HE institutions in Moldova remained unaccredited, while for the others, terms of accreditation expired. Without certifying the quality accreditation of HE programs, HE providers cannot convince (or barely manage to convince) the beneficiaries of educational services of the fact that their programs meet quality standards, as well as that professional training ensures safe placement in the labor market.