Miercuri, 13 aprilie 2016, în cadrul ședinței Guvernului a fost aprobată Metodologia de evaluare externă a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi acreditării programelor de studii și a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, superior și de formare continuă, elaborată de către Agenţia Națională de Asigurare a Calității în Învățămîntul Profesional, în conformitate cu prevederile Codului Educației. Prin implementarea Metodologiei, ANACIP va contribui la realizarea politicilor statului în domeniul asigurării calității serviciilor educaționale, contribuind la sporirea credibilității învățământului profesional național pe plan internaţional și pregătirea specialiștilor calificați, în corespundere cu standardele europene.

În scopul respectării prevederilor Codului Educației ce reglementează procedura de evaluare externă a calității, în speță articolul 113, alin.(4), „evaluarea externă a calităţii în învăţămîntul superior este realizată de către ANACIP sau o altă agenţie de evaluare a calităţii, înscrisă în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţămîntul Superior”, art. 114, alin. (7) „evaluarea externă în vederea autorizării de funcţionare provizorie sau acreditării se declanşează şi se desfăşoară conform metodologiilor elaborate de ANACIP şi aprobate de Guvern” și art.114 alin. (10) „decizia cu privire la autorizarea de funcţionare provizorie, la acreditare, neacreditare sau la retragerea dreptului de activitate a unei instituţii de învăţămînt superior sau de organizare a unui program de studii se adoptă de Guvern la propunerea Ministerului Educaţiei, în baza rezultatelor evaluării efectuate de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional”, Consiliul de Conducere al ANACIP a decis următoarele:

Dna Doris Herrmann, pe parcursul ultimilor patru ani, AQAS, implicit dumneavoastră, ați devenit un nume cunoscut pe piața educațională din R. Moldova. Dvs. când ați aflat pentru prima dată despre R. Moldova?

Vă mulțumesc pentru amabilitate. Desigur, am auzit despre Republica Moldova înainte, însă înainte să mă implic în proiectul TEMPUS „Dezvoltarea asigurării calității în învățămîntul superior din Republica Moldova” (QUAEM) nu știam nimic despre sistemul educațional din R. Moldova. Deci, atunci când a început acest proiect, a fost un proces de învățare pentru toți partenerii implicați.

Suntem la finele activităților planificate și realizate în cadrul Proiectului Tempus QUAEM, moment oportun pentru inițierea elaborării unui bilanț al rezultatelor obținute și impactului acestora asupra sistemului de învățământ din Republica Moldova.

Proiectul a fost conceput pornind de la o analiză minuțioasă a situației existente în învățământul superior din R. Moldova, în special a dimensiunii de asigurare a calității studiilor, având la bază experiența și practicile bune ale instituțiilor de învățământ și Agențiilor de asigurare a calității din statele UE. Obiectivele stabilite au avut un caracter ambițios și vizau eficientizarea structurilor existente de asigurare a calității din cadrul instituțiilor de învățământ superior partenere, fortificarea capacităților structurilor instituționale de asigurare a calității și asigurarea funcționalității durabile ale acestora, suport acordat entităților statale din Republica Moldova în dezvoltarea propriului sistem de asigurare a calității la toate nivelurile și, ca o finalitate logică, evaluarea externă a 4 programe de studii, care s-a desfășurat în conformitate cu standardele de acreditare ESG.

Institutul Național de Standardizare (INS), în colaborare cu Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățămîntul Profesional (ANACIP), organizează un concurs pentru studenți și elevi cu tematica Bune practici privind implementarea standardelor,  astfel încât reprezentanții mediului academic, precum și alte părți interesate, vor veni cu idei inovatoare, obținute în urma unei cercetări/studiu de caz/analize, în care să demonstreze beneficiile obținute în urma implementării standardelor.

Pe data de 24 februarie, ANACIP a fost prezent la ședința Consiliului Rectorilor, în cadrul căreia a fost abordate mai multe subiecte importante, printre care: Metodologia de evaluare externă a calităţii și acreditării programelor de studii și a instituțiilor de învățământ, proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului cu privire la conferirea titlurilor științifico-didactice în învățământul superior și proiectul Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Regulamentului cu privire la plasarea în câmpul muncii a absolvenților instituțiilor de învățământ superior și profesional tehnic postsecundar și postsecundar nonterțiar de stat.