În perioada 25-29 noiembrie, o echipă de 10 persoane, specialiști în domeniul educației din Republica Moldova, a participat într-o vizită de studiu în orașul Tallinn, Estonia. Vizita a fost efectuată în cadrul proiectului european „Împărtășirea celor mai bune practici ale educației estoniene cu țările în curs de dezvoltare”, implementat de Fundația estoniană Innove. 

Recent, Estonia a devenit un model de succes în domeniul învățământului. Conform rezultatelor din 2015 ale Programului de Evaluare Internațională a Studenților (PISA), Estonia s-a clasat pe locul 1 în Europa și pe locul 3 în lume. Estonia s-a transformat dintr-o țară ex-sovietică săracă într-o economie europeană de vârf, având rezultate remarcabile în domeniul învățământului la nivel mondial. 

Scopul acestei vizite de studiu a fost realizarea unui schimb de experiență cu persoanele cheie din sistemul de învățământ din Estonia și preluarea celor mai bune practici care pot fi ulterior puse în aplicare în Republica Moldova. Vizita de 5 zile a fost organizată astfel încât echipa din Moldova să aibă oportunitatea de a se întâlni cu reprezentanții instituțiilor cheie din domeniul învățământului, începând cu Ministerul Educației și Cercetării și până la grădiniță. 

25 noiembrie

Pe agenda primei zile a vizitei de studiu a fost inclusă întâlnirea cu doi reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării din Estonia: Kulli All, șef adjunct al departamentului de educație pentru adulți și Pärje Ülavere, expert al departamentului de evaluare externă. După o scurtă prezentare a țării și a sistemului actual de învățământ, Kulli All a vorbit despre specificul învățării pe tot parcursul vieții. Pärje Ülavere a împărtăși experiența Estoniei în privința controlului și evaluării externe a instituțiilor de învățământ. 

De asemenea, echipa s-a întâlnit și cu Marge Kroonmae, director pe evaluare a Agenției de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior şi Vocaţional din Estonia (EKKA), care a împărtășit experiența Agenției ce ține de evaluarea externă a calității.

26 noiembrie

Vizita de studiu a continuat la Fundația Innove, un centru de competență educațională care coordonează și promovează învățământul general și profesional în Estonia, oferă servicii de consiliere educațională prin rețeaua națională Rajaleidja și mediază subvențiile Uniunii Europene în domeniile educației și vieții profesionale. Prezentarea Fundației și panelul de discuții a fost moderat de către Tanel Oppi, directorul Fundației și Kaie Piiskop, consultant. Gunda Tire, managerul național al proiectului PISA a prezentat care sunt factorii cheie din spatele rezultatelor bune ale studenților estonieni.

Următoarea locație a fost Centrul de informare e-Estonia, fiind ghidați de Anna Piperal, ex director general al Centrului, care a prezentat parcursul Estoniei în digitalizarea serviciilor în toate domeniile vieții. Tehnologia a pătruns în societatea estonă cu e-alegeri, e-taxe, e-poliție, e-sănătate, e-banking atât de mult încât țara a câștigat porecla "E-stonia". Puterea tehnologică avansată a țării este impresionantă, având în vedere populația de 1,3 milioane de locuitori.

Ziua s-a încheiat cu vizita la Centrul Rajaleidja, ce reprezintă o rețea la nivel național care oferă servicii gratuite de consiliere educațională pentru părinți, profesori și educatori.

27 noiembrie

Școala nr. 21 este una dintre cele mai mari școli din orașul Tallinn, având peste 1400 de elevi. Meelis Kond, directorul școlii, în cadrul unui tur ne-a împărtășit care sunt succesele, dar și provocările cu care se confruntă în activitatea sa de director al unei școli publice. De asemenea, a menționat faptul că toți copiii primesc un prânz gratuit la școală, manuale gratuite, transport școlar gratuit și multe activități extrașcolare. Elevii care au dificultăți în a urma curriculumul obișnuit au un program individual de studiu.

În partea doua a zilei, la Centrul de Competență pentru Inovație Educațională, s-a desfășurat seminarul „Schimbarea practicilor de predare-învățare în școlile din Estonia: de ce și cum?”, prezentat de către Mati Heidmetsm, profesor de psihologie socială. Apoi am vizitat Școala de Film, Media, Artă și Comunicare (BFM) - unul din cele șase departamente a Universității Tallinn. Katrin Sigijane, producător executiv al Laboratorului Creativ MEDIT, ne-a arătat studiourile media unde studenții sunt învățați să scrie scenarii, să înregistreze spoturi audio și video și tot ce ține de post-producție. 

28 noiembrie

Prima vizită a fost la grădinița și școala primară Peetri, din suburbia orașului Tallinn. Directoarea școlii, Luule Niinesalu, ne-a arătat clasele de studiu, laboratoarele, spațiile comune de joacă și bucătăria unde se prepară mâncarea pentru elevi. De asemenea, a răspuns la întrebările delegației cu privire la evaluarea internă și cea externă, cadrul curriculumului național, incluziunea educațională și secretele care stau la baza gestionării cu succes a unei instituții de învățământ. 

Turul la Școala profesională din Tallinn a fost prezentat de directoarea școlii, Meeli Kaldma. După servirea prânzului gătit de către elevii școlii a urmat vizitarea claselor în care se desfășoară lecții și spațiile special amenajate pentru cursuri, dotate cu echipamentele necesare.

Ultima vizită a fost la Fundația „Tehnologia Informației pentru Educație” (HITSA). Prezentarea Fundației a fost făcută de către Eva Toome, manager Comunicare.  Rolul HITSA este să se asigure că absolvenții de la toate nivelurile de învățământ au obținut abilități digitale necesare dezvoltării economiei și societății, iar posibilitățile oferite de TIC sunt utilizate cu pricepere în predare și învățare, ceea ce contribuie la îmbunătățirea calității învățării și a predarea la toate nivelurile de învățământ.

29 noiembrie

Săptămâna s-a încheiat cu vizitarea Festivalului Robotex, denumit și „Cel mai mare Festival de robotică din lume”, aflat la cea de-a 19-a ediție. Elevi și studenți din întreaga lume vin la acest Festival să-și prezinte invențiile, dar și să concureze în diverse concursuri pe categorii de vârstă. 

Pe lângă familiarizarea reprezentanților din Moldova cu sistemul de învățământ din Estonia, obiectivul principal al vizitei de studiu a fost și însușirea bunelor practicilor care pot fi aplicate în țara noastră și stabilirea unor parteneriate de colaborare pe viitor. 

Pozele realizate în cadrul vizitei pot fi accesate aici